Загальна інформація

 

 

Одним із найважливіших завдань сучасного загальноосвітнього навчального закладу є виховання в учнів високого почуття громадянина своєї Батьківщини. Саме шкільні музеї як центри виховної роботи допомагають у вирішенні питань виховання громадської позиції та патріотизму школярів.  

Історичний музей – це «будинок», у якому панує повага до історико-культурної спадщини свого народу та світу в цілому, де розвивається пізнавально-творча активність та ініціатива, формуються практичні навички пошукової та дослідницької роботи. Музей робить великий внесок у виховання та навчання дітей.

Головна експозиція музею як втілення наукової концепції не лише презентує реліквії, а й робить акцент на їхніх інформативно-пізнавальних властивостях; дає можливість сприймати експонати як у структурі окремої теми чи відділення, так і в загальному контексті Другої світової війни. Експозицію розгорнуто на площі 20 кв. м; вона налічує 109 експонатів, постійно доповнюється, удосконалюється та актуалізується. Експозиція музею має такі тематичні розділи: «Передумови виникнення та початок війни», «Країни-учасниці конфлікту», «Екіпірування та спорядження», «Медицина і війна», «Гігієна в армії», «Продукти харчування та побут солдатів армій противників», «Фронтові листи», «Побут цивільного населення», «Діти війни», «Відлуння війни», «Герої ООС».

Середня тривалість екскурсії складає одну академічну годину (45 хвилин). Експозиція розміщена по колу за годинниковою стрілкою. Екскурсія розпочинається біля дверей (розділ «Продукти харчування та побут солдатів армій противників») та завершується біля вікна (розділ «Герої ООС»).
У музеї у 2019-2021 роках проводилися наступні тематичні екскурсії: «Україна в Другій світовій війні», «Подвиг одного», «Трагічна героїка», «Польща. 1939 рік», «Чехи та поляки – народи побратими».

При історичному музеї діє учнівська організація «Пошук», яка проводить велику роботу зі збереження пам'яті про своїх земляків – учасників Другої світової війни. Матеріали експозиції оформлені на стендах, зібрані в альбоми, тематичні теки.

Протягом 2019-2021 навчальних років на базі музею було організовано інтерактивний простір для навчання, який працює під лозунгом «Історія має оживати, а речі говорити»; продовжено роботу над наповненістю сайту музею як додаткового пізнавального простору у віртуальному вимірі.

У 2019 році з метою популяризації історії Другої світової війни на сайті шкільного музею (у розділі «Форум») було запущено проєкт «Ретосперктива. Осінь». Кожен бажаючий мав змогу викласти власне стилізоване відповідно до епохи чорно-біле фото. В акції взяли участь учні, учителі, адміністрація гімназії.

Учні-екскурсоводи Мартинова Яна, Басалигіна Алевтина, Сухоставець Леонтій стали учасниками обласної краєзнавчої акції «Слобожанські дзвони перемоги – 2020», усеукраїнської конференції «Каразінські читання» 2019 та 2021 років; робота Слабкіна Віталія у 2019 році була відзначена «Дипломом симпатії журі». Доповідь Слабкіна Віталія за темою «Кабінет-музей історії як центр національно-патріотичного виховання учнівської молоді» була визначена кращою в секції «Музеї та гуртки в школі» на Усеукраїнській студентсько-учнівській науково-практичній конференції. У 2020 році учні-екскурсоводи Якушик Михайло, Сухоставець Леонтій та Калашник Данііл стали учасниками Всеукраїнської конференції у ХНПУ ім. Г. С. Сковороди «Актуальні питання історичного розвитку України і світу очима молоді».

Слабкін Віталій здобув І місце в І (районному) турі Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, у якому я живу – 2019» та виборов ІІ місце в ІІ (обласному) турі того ж року. Басалигіна Алевтина та Мартинова Яна перемогли в ІІ (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, у якому я живу» 2020 та 2021 років у номінації «Музеї військово-історичного профілю» (посіли почесне ІІ та ІІІ місце у 2020 та 2021 роках відповідно).

Вихованці гуртка стали учасниками конкурсу-захисту наукових робіт учнів-членів МАН України. Калашник Данііл посів ІІ місце в І етапі захисту в секції «Теологія, релігієзнавство та історія релігії – 2020». Якушик Михайло та Казенний Павло вибороли І місце в І етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт учнів-членів МАН у секції «Всесвітня історія» у 2019 та 2020 роках. За результатами ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт учнів-членів МАН у 2019-2020 навчальному році Якушик Михайло посів почесне ІІІ місце.
У 2019-2021 роках учні-екскурсоводи підготували цілу низку онлайн- та медіапроєктів: «Що для мене історичний музей?», «Харків архітектурний», «Пам'ятаємо...», «Загублені листи», «Оглядова віртуальна екскурсія».

Протягом 2019-2020 навчального року було проведено 15 інтерактивних екскурсій, можливості історичного музею та сайту постійно використовуються під час проведення уроків історії України (особливо протягом виконання практичних робіт та проєктів).

У 2019-2021 навчальних роках на базі музею було організовано роботу краєзнавчого гуртка «Юні екскурсоводи» та діяльність трьох груп екскурсоводів: старшої, середньої та молодшої.
Музей спільно з ВІТ «Рубіж» постійно проводить тематичні заходи, а саме: уроки мужності, лекції, пересувні виставки, майстеркласи. Кращим екскурсоводам (за підсумками 2021 року) представниками ВІТ «Рубіж» була надана можливість взяти участь у військово-історичній реконструкції «За рідну Харківщину».

Музей співпрацює з волонтерською громадською організацією «Альтернатива» щодо забезпечення зв'язку з передовими частинами в ООС (учні надсилають воїнам листи та сувеніри, а бійці передають до фондів експонати).

Щороку в музеї проводиться науково-практична конференція «Із сивини віків» за сприяння ВІТ «Рубіж», позакласні заходи з навчальних предметів, зустрічі з воїнами ООС, волонтерами. 8 травня – «Вахта пам'яті». Результатом даних зустрічей є поповнення фонду музею та постановка нових завдань для його ради. Такі зустрічі переконують нас, що робота з духовно-морального виховання учнів, прищеплення любові до рідного краю, збереження сімейних цінностей та традицій у родинах учнів гімназії є важливими для дослідження та збереження історії регіону.